AI Act, AI-förordningen
Innebörd, konsekvenser och tidplan för AI-förordningen som godkändes 21 maj 2024.
Senast uppdaterad: .
Innebörd
Syftet med ett harmoniserat regelverk för AI är att säkerställa att AI-system på EU:s inre marknad är säkra och respekterar mänskliga rättigheter. Syftet är även att underlätta för innovation och investering inom AI. Förordningen utgör en enhetlig rättslig ram för AI och gäller hela livscykeln (utveckling, saluföring och användning).
Konsekvenser
Förordningen antar en riskbaserad approach och inkluderar bland annat bestämmelser om vilka typer av AI-system som inte ska vara tillåtna alls och vilka som anses medföra en hög risk för säkerhet, hälsa och mänskliga rättigheter (så kallad högrisk-AI). I synnerhet leverantörer (de som utvecklar eller låter utveckla i eget namn) av högrisk-AI, men även spridare (på engelska deployers) av sådan, blir i och med förordningens ikraftträdande skyldiga att uppfylla en rad krav. Kommuner och regioner kan vara både leverantörer och spridare, beroende på upplägg.
Förordningen omfattar också bestämmelser kring AI-system för allmänna ändamål (exempelvis ChatGPT) och dess underliggande modeller (exempelvis GPT4) samt hur länderna behöver rigga organisation och styrning för stöd och kontroll. Den inkluderar även bestämmelser kring sanktionsavgifter i händelse av regelöverträdelser samt erbjudandet av regulatoriska sandlådor som stöd för innovation.
Kommuner och regioner träffas i stor utsträckning av de områden som är relevanta för högrisk-AI. Exempel är medicinsk utrustning, lösningar som används för att bedöma om fysiska personer har rätt till bidrag samt lösningar avsedda att användas för att påverka resultatet av ett val eller folkomröstning.
Tidplan, status
AI-förordningen godkändes slutligen den 21 maj 2024. Nästa steg är publicering ske i den officiella tidningen (EUT). Förordningen träder i kraft 20 dagar efter publiceringen och ska börja tillämpas efter viss tid därefter, som huvudregel efter 24 månader. Dock finns undantag som innebär att vissa delar av förordningen börjar tillämpas tidigare eller senare.
Detta gör SKR
SKR har som målsättning att bidra med ytterligare vägledning, vilket till exempel kan ske genom en analys av förordningen och dess påverkan på kommuner och regioner. Sannolikt kommer regeringen behöva vidta åtgärder för att genomföra förordningen i Sverige, vilket i ett första steg kan innebära att en utredning tillsätts. SKR kommer att bevaka det svenska genomförandearbetet och verka för att medlemmarnas intressen tas till vara i detta.
Frågor och svar om AI-förordningen
SKR svarar på vanliga frågor i takt med att konsekvenser för kommuner och regioner tydliggörs. Direkta hänvisningar till AI-förordningen kommer att uppdateras efter det att slutlig version publicerats i EU:s officiella tidning (EUT).
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Fredrik Carlsson
Handläggare